Om EMCS
Du skal bruge EMCS (Excise Movement and Control System), når du køber eller sælger harmoniserede punktafgiftspligtige varer (vin, øl, spiritus, tobak eller visse mineralolieprodukter) på tværs af EU-medlemslande.
EMCS er en obligatorisk digital procedure ved forsendelser af harmoniserede punktafgiftspligtige varer inden for EU, hvor afgiften betales af varemodtager.
Du finder EMCS på TastSelv Erhverv:
Log på TastSelv Erhverv, vælg Punktafgifter og herefter EMCS
Når du er registreret for den relevante punktafgift, kan du få adgang til EMCS via TastSelv Erhverv, vælg Punktafgifter og EMCS.
Her kan du autorisere andre, fx din revisor eller en shippingagent, til at bruge EMCS på din virksomheds vegne. Læs mere på Giv revisor eller rådgiver ret til at indberette for virksomheden.
Ønsker din virksomhed at integrere egne IT-systemer med EMCS via business-to-business (B2B) webservices, kan du finde hjælp i Implementeringsvejledning for B2B webservices.
Bemærk at diplomater, internationale organisationer og lignende afgiftsfrit kan levere harmoniserede, punktafgiftspligtige varer til andre diplomater og lignende, men EMCS skal benyttes.
Inden du opretter en forsendelse i EMCS, kan du tjekke, om varemodtager er berettiget til at modtage varen. Alle EU-punktafgiftsvirksomheder er registreret med deres punktafgiftsnummer i en fælles database, SEED (System for Exchange of Excise Data).
Her kan du få verificeret et punktafgiftsnummer og få at vide, om det er gyldigt på søgningstidspunktet. Du kan også se, hvilke typer af varer, punktafgiftsnummeret må modtage. På den måde kan du som vareafsender sikre dig, at varemodtageren er berettiget til at modtage varerne uden afgift eller beskattet. Søg i SEED-on-Europa (europa.eu)
Som vareafsender skal du udarbejde et elektronisk ledsagedokument i EMCS for forsendelsen. Læs mere om, hvordan du gør på Brugervejledning til EMCS.
Som varemodtager skal du kvittere for modtagelsen af varen i EMCS senest fem hverdage efter, at du har modtaget varen. Læs mere om, hvordan du gør på Brugervejledning til EMCS
Du skal indberette og betale afgift for varerne i TastSelv Erhverv, når
- din virksomhed tager varerne i brug eller
- når du sælger varerne videre til en forbruger. Det kræver dog, at du har et afgiftsfritaget lager
EMCS skal ikke anvendes ved forsendelse af varer:
- mellem virksomheder i Danmark - dog skal EMCS anvendes, hvis transporten foregår via et andet EU-land
- direkte fra Danmark til et tredjeland, fx med skib til England eller Rusland. Læs mere hos Toldstyrelsen (toldst.dk)
- direkte fra et tredjeland til Danmark. Læs mere hos Toldstyrelsen (toldst.dk)
- til EFTA-lande (Island, Norge, Schweiz og Liechtenstein) via et andet EU-land. Det kræver, at varerne allerede i Danmark overgår fra at være i fri omsætning i EU til at være under den fælles EU-forsendelsesprocedure, og derved ikke længere er i fri omsætning. Herved skal varerne gå fra at være såkaldte T2-varer til T1-varer. Du finder en uddybende forklaring i Den juridiske vejledning, afsnit F.A.20 EU-forsendelse
- fra små vinproducenter i EU. Her skal din leverandør i stedet udfylde et forenklet ledsagedokument, som du kan læse nærmere om i Den juridiske vejledning, afsnit E.A.1.8.2.8 Små vinproducenter i EU
- som er karburatorvæske samt visse smøreolieprodukter efter mineralolieafgiftsloven. Læs nærmere om reglerne i Den juridiske vejledning, afsnit E.A.1.8.2.9 Karburatorvæske, additiver og tilsætningsstoffer samt visse smøreolieprodukter efter mineralolieafgiftsloven
I tilfælde af at EMCS er utilgængelig, skal du følge nødproceduren, når du opretter forsendelser. Læs mere om proceduren og hvornår den kan anvendes på siden Nødprocedure for indmelding i EMCS.
Tekniske problemer
Hvis du har tekniske problemer med EMCS, kan du kontakte Toldstyrelsens Servicedesk på tlf. 70 15 73 01. Telefonerne er åbne mandag til fredag kl. 8.00-17.00.
Uden for telefontiden kan Toldstyrelsen kontaktes på mail servicedesk@toldst.dk. Mailen bliver overvåget på hverdage i tidsrummet 7.00-20.00 samt kl. 10.00 og 14.00 i weekender og på helligdage.
Ved henvendelse pr. mail skal mailen indeholde så mange af følgende oplysninger som muligt:
- Virksomhedens navn og cvr-nr.
- Punktafgiftsnummer
- Navn og telefonnummer på kontaktperson
- Beskrivelse af problemstilling, og hvis der tale om en specifik fejlmeddelelse, så tag et skærmdump af det, og sæt det ind i mailen.
- ARC-nr. Er der tale om en specifik fejlmeddelelse, så tag et skærmdump af det, og sæt det ind i mailen.
Se driftsmeddelelser for toldsystemer og EMCS
Ved faglige spørgsmål til EMCS, skal du kontakte Skattestyrelsen på telefon 72 22 28 10.
Den 13. februar 2024 opdateres EMCS med en ny version. Læs mere i nyhedsbrevet fra den 14. december 2023.
Spørgsmål | Svar |
---|---|
Hvilket punktafgiftsnummer skal jeg bruge, når jeg sender ubeskattede varer? |
Du skal som autoriseret oplagshaver bruge følgende nummer: DK + dit CVR-nr. + 300 Eksempel: DK12345678300 |
Hvilket punktafgiftsnummer skal jeg bruge, når jeg sender beskattede varer? |
Du skal som autoriseret afsender bruge følgende nummer: DK + dit CVR-nr. + 500 Eksempel: DK12345678500 |
Hvad skal jeg have klar, inden jeg skal oprette en forsendelse i EMCS som vareafsender? |
Du skal have følgende klar:
|
Hvad skal jeg gøre, hvis det punktafgiftsnummer, jeg har fået oplyst af min kunde, fejler ved oprettelse af en forsendelse? |
Hvis det nummer, som din kunde har oplyst, fejler, kan det skyldes, at din kunde har oplyst nummeret på deres afgiftsoplag i stedet for deres punktafgiftsnummer. Du kan verificere punktafgiftsnummeret på: Søg i SEED-on-Europa (europa.eu). Hvis du ikke har fået det korrekte punktafgiftsnummer, skal du kontakte din kunde, som skal oplyse dig om, hvilket punktafgiftsnummer, de er registret på. |
Hvordan opretter jeg en eksportforsendelse, hvor varerne skal fragtes via et andet EU-land? |
Hvis du opretter en forsendelse i EMCS til eksport (valgmulighed 6 for ubeskattede forsendelser), så skal der efterfølgende oprettes en eksportangivelse i DMS Eksport, som er toldsystemet, der skal benyttes ved eksport af varer uden for EU. Der skal bruges samme ARC-nummer (unikt referencenummer for forsendelsen) i EMCS og i DMS Eksport. Herefter foretages der et automatisk tjek af de indtastede oplysninger i din eksportangivelse i DMS Eksport med de indtastede oplysninger fra eksportforsendelsen i EMCS. Ved oprettelse af eksportforsendelse i EMCS kan der vælges et dansk toldsted. Få mere information i vores FAQ om eksportforsendelser og tjek mellem EMCS og DMS Eksport. Læs mere om toldsystemet DMS Eksport. |
Hvad betyder direkte levering? |
Du kan som vareafsender blive bedt om at levere en forsendelse direkte til et andet leveringssted end varemodtagerens egen adresse i modtagerlandet. Det kan fx være, hvis varemodtageren ønsker, at varen sendes direkte til en kunde. Det er ikke alle EU-lande, som har godkendt proceduren ved direkte levering. |
Hvor kan jeg få hjælp til toldpositionsnumre? |
Du kan ringe til Toldstyrelsen på telefonnr.: 72221202 |
Hvornår kan jeg annullere en forsendelse? |
Hvis varemodtager har afvist hele forsendelsen, inden varerne har forladt dit afgiftsoplag, kan du nå at annullere det elektroniske ledsagedokument med meddelelse (IE810 Annuller forsendelse).
Hvis det ikke er muligt at annullere forsendelsen på grund af dato for afsendelsen, skal du i stedet udarbejde en ændring af destination i EMCS (IE813 Skift destination) tilbage til jer selv og herefter kvittere for modtagelsen (IE818 Kvittering). |
Hvad skal jeg gøre, hvis hele forsendelsen afvises af varemodtager med meddelelse (IE819 Advarsel eller afvisning)? |
Hvis varemodtager har afvist hele forsendelsen, inden varerne har forladt dit afgiftsoplag, kan du nå at annullere det elektroniske ledsagedokument med meddelelse (IE810 Annuller forsendelse) Hvis varerne er afsendt, skal du som vareafsender udarbejde en ændring af destination i EMCS (IE813 Skift destination) enten tilbage til jer selv eller til en ny varemodtager, som skal kvittere for modtagelsen (IE818 Kvittering). Når du har udarbejdet en ændring af destination, opdaterer EMCS det elektroniske ledsagedokument til den ”nye” varemodtager af forsendelsen. Det opdaterede ledsagedokument har det samme unikke ARC-nummer, som det oprindelige elektroniske ledsagedokument, men har et andet sekvensnummer efter ARC-nummeret. Den oprindelige varemodtager vil modtage en besked fra dig om, at destinationen er ændret enten retur til dig eller til en ny varemodtager. Det seneste ledsagedokument skal udleveres til den person, som skal transportere forsendelsen retur til dig eller til en ny varemodtager. På den måde vil ARC-nummeret følge varen og kan identificere forsendelsen under hele transporten. |
Hvad skal jeg gøre som vareafsender, hvis der sker tyveri under transporten? |
Ved tyveri skal den ansvarlige transportør evt. henvende sig til politiet og nærmeste afgiftsmyndighed i det EU-land, hvor hændelsen indtræffer eller til Skattestyrelsen i Danmark. Afgiftsmyndigheden vil udarbejde en hændelsesrapport i EMCS, som sendes til alle involverede parter (vareafsender, varemodtager samt de respektive myndigheder) og i øvrigt tage stilling til forsendelsens videre forløb, herunder hvem der hæfter for afgiften, og i hvilket EU-land afgiften evt. skal betales samt sørge for, at forsendelsen bliver afsluttet. |
Hvad skal jeg gøre som vareafsender, hvis der under transporten sker et uheld og varerne er ødelagt? |
Ved brand, ødelæggelse af varer eller ved trafikuheld skal den ansvarlige transportør evt. henvende sig til politiet og nærmeste afgiftsmyndighed i det EU-land, hvor hændelsen indtræffer eller til afgiftsmyndigheden i Danmark. Afgiftsmyndigheden vil udarbejde en hændelsesrapport i EMCS, som sendes til alle involverede parter (vareafsender, varemodtager samt de respektive myndigheder) og i øvrigt tage stilling til forsendelsens videre forløb samt sørge for, at forsendelsen bliver afsluttet. |
Hvad skal jeg gøre, hvis varemodtager har udarbejdet en (IE818 Kvittering) med kvitteringssvar 2: utilfredsstillende, herunder manko eller overskydende mængde. |
Det kan være, at der er en manko eller en overskydende mængde, som varemodtager vælger at beholde. Det er angivet i kvitteringssvaret ud for den varepost, som differencen vedrører. Hvis kunden opdager en difference på kvitteringen i forhold til den anførte mængde i det elektroniske ledsagedokument med manko eller overskydende mængde, kan årsagen og evt. henvisning til kreditnota efterfølgende oplyses ved hjælp af en meddelelse (IE871 Forklaring på årsag til afvigelse). |
Hvad skal jeg gøre, hvis varemodtager har udarbejdet en (IE818 Kvittering) med kvitteringssvar 3: Afvist. |
Når varemodtager afviser forsendelsen ved modtagelsen, udarbejder varemodtager en kvittering til jer med en afvisning af hele forsendelsen. Du skal herefter udarbejde en ændring af destination i EMCS (IE813 Skift destination) enten tilbage til jer selv eller til en ny varemodtager, som skal kvittere for modtagelsen (IE818 Kvittering). Når du har udarbejdet en ændring af destination, opdaterer EMCS det elektroniske ledsagedokument til den ”nye” varemodtager af forsendelsen, det opdaterede ledsagedokument har det samme unikke ARC-nummer, som det oprindelige elektroniske ledsagedokument, men har et andet sekvensnummer efter ARC-nummeret. Varemodtager vil modtage en besked fra jer om, at destinationen er ændret enten retur til jer eller til en ny varemodtager. Den oprindelige varemodtager skal udlevere det seneste ledsagedokument til den person, som skal transportere forsendelsen retur til jer eller til en ny varemodtager. På den måde vil ARC-nummeret følge varen og vil kunne identificere forsendelsen under hele transporten. |
Hvad skal jeg gøre, hvis varemodtager har udarbejdet en (IE818 Kvittering) med kvitteringssvar 4: Delvist afvist. |
Varemodtager har udarbejde et kvitteringssvar ”delvist afvist” på den andel af forsendelsen, som de ikke ønsker at modtage. Den afviste mængde fremgår for hver varepost. Du skal herefter ændre destination i EMCS på den del af forsendelsen, som varemodtager har afvist (IE813 Skift destination) enten tilbage til jer selv eller til en ny varemodtager, som skal kvittere for modtagelsen (IE818 Kvittering). Når du har udarbejdet en ændring af destination, opdaterer EMCS det elektroniske ledsagedokument til den ”nye” varemodtager af forsendelsen, det opdaterede ledsagedokument har det samme unikke ARC-nummer, som det oprindelige elektroniske ledsagedokument, men har et andet sekvensnummer efter ARC-nummeret. Varemodtager vil modtage en besked fra jer om, at destinationen er ændret på den del af forsendelsen, som de har afvist, enten retur til jer eller til en ny varemodtager. Den oprindelige varemodtager skal udlevere det seneste ledsagedokument til den person, som skal transportere forsendelsen retur til jer eller til en ny varemodtager. På den måde vil ARC-nummeret følge varen og kan identificere forsendelsen under hele transporten. |
Hvordan kan jeg meddele, at der er sket en pakkefejl eller andre informationer om fejl. |
Hvis du som vareafsender opdager, at der er en difference på varen i forhold til den anførte mængde i det elektroniske ledsagedokument enten manko eller overskydende mængde, kan du efterfølgende kommunikeres dette ved hjælp af en meddelelse (IE871 Forklaring på årsag til afvigelse). Både vareafsender og varemodtager kan indsende det antal forklaringsmeddelelser, som det skønnes er nødvendigt. Det kan f.eks. være:
|
Spørgsmål | Svar |
---|---|
Hvad skal jeg gøre, når jeg har modtaget varer? |
Når du modtager dine varer, skal du inden for 5 dage kvittere for varen i EMCS-systemet. Inden du kvitterer, skal du gennemgå forsendelsen og kontrollere, at de modtagne varer svarer til det, der fremgår af det elektroniske ledsagedokument. |
Hvad skal jeg gøre ved direkte levering? |
Hvis du er autoriseret oplagshaver eller registreret varemodtager, kan du vælge, at forsendelsen under suspensionsordning bliver leveret direkte til et andet leveringssted i Danmark. Du skal have besked fra din kunde, når de har modtaget varerne, som fremgår af forsendelsen, så du kan kvittere for modtagelsen i EMCS. |
Hvordan skal jeg kvittere, hvis de modtagne varer stemmer overens med forsendelsen i EMCS? |
Når du skal kvittere for varerne, skal du indsende en meddelelse (IE818 Kvittering). Du skal vælge kvitteringssvar 1: Forsendelsen accepteret - tilfredsstillende
|
Hvordan skal jeg kvittere, hvis der mangler varer, eller der er for mange varer i forhold til forsendelsen i EMCS? |
Når du skal kvittere for varerne, skal du indsende en meddelelse (IE818 Kvittering). Du skal vælge kvitteringssvar 2: Forsendelsen accepteret – utilfredsstillende
Det kan være, at der er en manko eller en overskydende mængde, som du vælger at beholde. Det skal angives i kvitteringssvaret ud for den varepost, som differencen vedrører. Hvis du i kvitteringen noterer en difference i forhold til den anførte mængde i det elektroniske ledsagedokument med manko eller overskydende mængde, kan dette efterfølgende kommunikeres særskilt ved hjælp af en meddelelse (IE871 Forklaring på årsag til afvigelse). |
Hvordan skal jeg kvittere, hvis alle de modtagne varer ikke er bestilt og skal sendes retur? |
Du kan afvise hele forsendelsen, inden varerne har forladt vareafsenders afgiftsoplag, hvorefter vareafsender kan nå at annullere det elektroniske ledsagedokument med meddelelse (IE810 Annuller forsendelse). Hvis varerne er ankommet, skal du kvittere for varerne ved at indsende en meddelelse (IE818 Kvittering). Du skal vælge kvitteringssvar 3: Modtagelse afvist
Når du afviser forsendelsen ved modtagelsen, udarbejder du en kvittering til vareafsender med en afvisning af hele forsendelsen. Vareafsender skal herefter udarbejde en ændring af destination i EMCS (IE813 Skift destination) enten tilbage til sig selv eller til en ny varemodtager, som skal kvittere for modtagelsen (IE818 Kvittering). Når vareafsender har udarbejdet en ændring af destination, opdaterer EMCS det elektroniske ledsagedokument til den ”nye” varemodtager af forsendelsen. Det opdaterede ledsagedokument har det samme unikke ARC-nummer, som det oprindelige elektroniske ledsagedokument, men har et andet sekvensnummer efter ARC-nummeret. Du vil modtage en besked fra vareafsender om, at destinationen er ændret enten retur til vareafsender eller til en ny varemodtager. Du skal udlevere det seneste ledsagedokument til den person, som skal transportere forsendelsen retur til vareafsender eller til en ny varemodtager. På den måde vil ARC-nummeret følge varen og kan identificere forsendelsen under hele transporten. |
Hvordan skal jeg kvittere, hvis nogle af de modtagne varer ikke er bestilt og skal sendes retur? |
Nå du skal kvittere for varerne, skal du indsende en meddelelse (IE818 Kvittering). Du skal vælge kvitteringssvar 4: Forsendelsen delvist afvist
Du skal udarbejde et kvitteringssvar ”delvist afvist” på den andel af forsendelsen, som du ikke ønsker at modtage. Du skal angive den afviste mængde for hver varepost. Vareafsender skal herefter ændre destination i EMCS på den del af forsendelsen, som du har afvist (IE813 Skift destination) enten tilbage til sig selv eller til en ny varemodtager, som skal kvittere for modtagelsen (IE818 Kvittering). Når vareafsender har udarbejdet en ændring af destination, opdaterer EMCS det elektroniske ledsagedokument til den ”nye” varemodtager af forsendelsen. Det opdaterede ledsagedokument har det samme unikke ARC-nummer, som det oprindelige elektroniske ledsagedokument, men har et andet sekvensnummer efter ARC-nummeret. Du vil modtage en besked fra vareafsender om, at destinationen er ændret på den del af forsendelsen, som du har afvist, enten retur til vareafsender eller til en ny varemodtager. Du skal udlevere det seneste ledsagedokument til den person, som skal transportere forsendelsen retur til vareafsender eller til en ny varemodtager. På den måde vil ARC-nummeret følge varen og vil kunne identificere forsendelsen under hele transporten. |
Hvordan kan jeg meddele, at der er sket en pakkefejl eller andre informationer om fejl. |
Hvis du som varemodtager opdager, at der er en difference på kvitteringen i forhold til den anførte mængde i det elektroniske ledsagedokument, enten manko eller overskydende mængde, kan du efterfølgende kommunikere dette ved hjælp af en meddelelse (IE871 Forklaring på årsag til afvigelse). Både vareafsender og varemodtager kan indsende det antal forklaringsmeddelelser, som det skønnes er nødvendigt. Det kan f.eks. være:
|
Spørgsmål | Svar |
---|---|
Hvor kan jeg finde mine uafsluttede forsendelser? |
Når du logger på EMCS, kan du under fanen ”Udestående opgaver” se alle de forsendelser, der endnu ikke er blevet afsluttet, og hvor du skal foretage en handling. Hvis du marker den linje/forsendelse, som du ønsker vist, vil du få mulighed for at vælge den handling, du ønsker at foretage. |
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning om Varer omfattet af harmoniserede afgifter